Bild på årskortet, i hörnet syns ett paket med gult band.
  2. Besök oss
  3. Köp årskort – fri entré till sju museer!

Köp årskort – fri entré till sju museer!

Bli vår historievän med årskortet! Då kan du besöka Sveriges museum om Förintelsen och våra sex systermuseer hur många gånger du vill.

Genom spännande utställningar och fantastiska föremål kan du ta del av livsöden, berättelser och dramatiska händelser genom tiderna. Välkommen till ett år av historiska upplevelser!

Toppbild: Foto: Daniel Gustafsson, SHM.

Pris årskort

Årskortet kostar 450 kronor.

Köp kortet i våra museibutiker. Kortet är personligt och gäller ett år från inköpsdatumet.

Sveriges museum om Förintelsen och Tumba bruksmuseum har fri entré 2024.

Öppet köp/återköp gäller ej på entrébiljetter och årskort.

Besök våra systermuseer

Årskortet gäller för alla museer som ingår i Statens historiska museer. I årskortet ingår fri entré till museerna samt alla permanenta utställningar och tillfälliga utställningar. Kortet kan köpas på plats i museernas entréer/butiker. Det går inte att köpa årskortet online för tillfället.

Hallwylska museet

Lämna stadens brus bakom dig och förflytta dig 100 år tillbaka i tiden! Stig in genom portarna till Hallwylska museet, på Hamngatan 4 i centrala Stockholm, mittemot Berzelii park och några stenkast från Dramaten.

Interiör Hallwylska museet
Foto: Ola Myrin, Hallwylska museet/SHM.

Historiska museet

Upplev dramatiska livsöden, maktkamper, kärlek, fest och vardag från istid till nutid. Utforska Sveriges historia tillsammans med oss.

Två barn i utklädnad.
Foto: Jens Mohr, Historiska museet/SHM.

Skoklosters slott

Besök ett av världens främsta barockslott i naturskön miljö vid Mälarens strand, nära Arlanda! Slottet är från den svenska stormaktstiden, 1600-talet och är det största privatpalats som byggts i Sverige. Här finns magnifikt konsthantverk, spännande måleri och en stor rustkammare.

Besökare i ett av slottsrummen.
Foto: Jens Mohr, Skoklosters slott/SHM.

Livrustkammaren

Praktfulla, vackra dräkter och glittrande vagnar berättar om sagolika kröningar, bröllop och begravningar vid det svenska hovet. Upptäck ett av Sveriges äldsta museer i Gamla stan i centrala Stockholm.

En vuxen läser för två barn.
Foto: Jens Mohr, Livrustkammaren/SHM.

Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet

Museet är en plats för ekonomiskt lärande för alla som är nyfikna på ekonomins roll historiskt och i dag. Ekonomiska museets utställningslokaler har stängt under 2023, men du kan se Everlövsskatten och delta i program. Museet bygger permanenta utställningar som är planerade att öppna våren 2024.

Två personer står vända mot varandra och pratar.
Foto: Jens Mohr, Ekonomiska museet/SHM.

Tumba bruksmuseum

Museet berättar om Sveriges sedelhistoria och om de människor som levt och arbetat på Tumba pappersbruk. Svenskt sedelpapper har tillverkats i Tumba bruk, strax söder om Stockholm, sedan 1755. Museet kommer att ha fri entré för alla under 2024.

En person håller upp en tusenlapp.
Foto: Erik Lernestål, Tumba bruksmuseum/SHM.

Håll koll på vad som händer!

Föremål som Lieselotte Jacks sparade hela sitt liv. Bland annat en ask och olika identitetshandlingar.