3. Förlorade röster lanseras
Översiktsbild på Norra judiska begravningsplatsen där solen lyser in och skuggor från träd syns
Norra judiska begravningsplatsen. Foto: Miranda Solvang, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

Förlorade röster lanseras

Förlorade röster – spåren efter 1945 års räddade är ett forskningsprojekt om judar som överlevde Förintelsen, men dog kort efter ankomsten till Sverige. Genom Sveriges museum om Förintelsen presenteras nu resultatet för allmänheten.

Projektet initierades av Judiska församlingen i Stockholm och har genomförts av Daniel Leviathan, arkeolog och doktorand i judaistik. Daniel har under flera år arbetat med projektet och det har möjliggjorts genom att Daniel 2021 fick ett stipendium från Micael Bindefelds Stiftelse till minne av Förintelsen

Projektet omfattar ett sextiotal överlevande vars levnadsöden nu går att ta del av på museiwebben. Innehåll kommer att publiceras löpande och till en början tillgängliggörs tio livsöden. Fredagen den 8 september presenteras projektet genom ett samtal på Sveriges museum om Förintelsen och söndagen den 10 september anordnas vandringar på Norra judiska begravningsplatsen i samarbete med Judiska museet. Den som besöker begravningsplatsen på egen hand kan nå berättelserna genom QR-koder intill gravstenarna.

Mobil i förgrunden, i bakgrunden finns QR-kod intill Herbert Pinkus gravsten.
Intill Herbert Pinkus gravsten finns en QR-kod som leder till en text om Herberts levnadsöde, som finns publicerad på Sveriges museum om Förintelsen. Foto: Wilhelm Lagercrantz, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

– De var unga judar, mestadels kvinnor och från olika länder i Europa. Deras röster gick förlorade, men inte minnet av dem – ett minne som nu kan leva vidare och genom det här projektet delas med den breda allmänheten, säger Daniel Leviathan.

Ta del av Förlorade röster

Läs om kommande evenemang