3. Invigningen av Sju liv
Eva Lecerof, överlevande från Förintelsen, kulturminister Parisa Liljestrand (M), H.M. Drottningen, museichef Katherine Hauptman på invigningen av Sju liv. Foto: Daniel Gustafsson, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

Invigningen av Sju liv

Den 19 juni invigdes museets första utställning Sju liv genom en välbesökt vernissage på Torsgatan 19 i Stockholm. Besökarna fick se utställningen och besöka museet följt av en ceremoni i hörsalen på Bonnierhuset.

Konferencier var Madelaine Levy som introducerade kvällens talare, bland annat överintendent Magnus Hagberg, museichef Katherine Hauptman, kulturminister Parisa Liljestrand och talman Andreas Norlén.

Berith Kalander på invigningen av utställningen Sju liv.
Berith Kalander, efterlevande, berättar om sin mamma Hanna som överlevde folkmordet på romer under Förintelsen. Foto: Daniel Gustafsson, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

På plats var också Eva Lecerof, en av utställningens sju huvudpersoner, och Berit Kalander vars mor Hanna och hennes berättelse ingår i utställningen Sju liv. Både Evas och Berits ord berörde publiken och gav utställningen en både personlig och historisk inramning. H.M. Drottningen närvarade och klippte invigningsbandet. Gabrielle Aaron Johanssons sång och Witt Mihajs musik tonsatte kvällen.

Eva Lecerof, överlevande från Förintelsen, håller ett band som H.M. Drottningen klipper på invigningen av utställningen Sju liv.
Eva Lecerof, överlevande från Förintelsen, och H.M. Drottningen på invigningen av utställningen Sju liv. Foto: Daniel Gustafsson, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.
Besökare i utställningen Sju liv.
Besökare i utställningen Sju liv under vernissagedagen. Foto: Daniel Gustafsson, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

Den 21 juni klockan 11 öppnar utställningen för alla.

Läs mer om öppettider.