Porträtt på familjen Savosnick, bilden visar nio personer. Foto: HL-senteret/Arkivet etter Robert Savosnick.
Foto: HL-senteret/Arkivet etter Robert Savosnick.
  3. Sveriges museum om Förintelsen besöker Värmlands Museum

Sveriges museum om Förintelsen besöker Värmlands Museum

Sveriges museum om Förintelsen besöker just nu platser runt om i Sverige för att fånga upp okända berättelser och lokal historia med koppling till Sverige och Förintelsen.

Den 15 mars är det dags för Värmlands Museum i Karlstad. Besökarna kommer där att kunna diskutera eventuella bidrag till museet och ta del av ett program som lyfter lokal historia med koppling till Förintelsen.

Mellan klockan 14 och 17.30 kommer personal att finnas på plats på Värmlands Museum för att diskutera föremål, fotografier, minnen och andra bidrag som du vill berätta om eller skänka. Klockan 18.00–19.30 är det program på temat Värmland och Förintelsen. Programmet lyfter värmländsk historia och lokala berättelser med koppling till Förintelsen.

Programmet är ett samarbete mellan Sveriges museum om Förintelsen, Forum för levande historia och Värmlands museum. Evenemanget är kostnadsfritt och ingen föranmälan krävs.

Toppbild: Familjen Savosnick fotograferades i Stockholm 1926. De levde i Karlstad ett tag och två av barnen kom senare att mördas i Auschwitz. Foto: HL-senteret/Arkivet etter Robert Savosnick.