Bilden visar en person som med en mobil fotar dokument på ett bord.
Dokument som museets intendent går igenom. Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen.
  3. Sveriges museum om Förintelsen besökte Malmö

Sveriges museum om Förintelsen besökte Malmö

Vi besökte Malmö och Malmö Museer den 11 december. Det var första stoppet på vår Sverigeturné för att hitta okända berättelser och föremål med koppling till Sverige och Förintelsen. Samtidigt lyfter vi lokal historia och viktiga samarbetspartners på de orter vi besöker.

Under dagen höll vi öppet hus hos Malmö Museer och fick kunskap om helt nya berättelser och föremål. Några besökare mindes vita bussarnas ankomst till Malmö och samhällets uppslutning när de anlände 1945. Våra intendenter fick också höra flera familjehistorier som inte får glömmas bort och som vittnar om Förintelsen. Vi fick en glimt av brev, fotografier och recept från tiden innan och under kriget.

Sveriges museum om Förintelsen kommer ha fortsatt kontakt med de personer som delade med sig av berättelser och visade föremål. Det är en del i arbetet med samlingen och kunskapsbyggande kring Förintelsen med koppling till Sverige.

Kvällen bjöd på ett samtal i samarbete med Forum för levande historia. På scenen diskuterades olika perspektiv på Förintelsen i undervisningen och vad elever lär sig om Förintelsen. Vi fick möta läraren Björn Westerström och eleverna Meilina Chau, Hannah Carlsson, Moa Ekentoft och Ayla Inel Demir. De har gjort en film om sin resa till Förintelsens minnesplatser och delade med sig av sina erfarenheter.

Läraren Björn Westerström och eleverna Meilina Chau, Hannah Carlsson och Moa Ekentoft berättar om sina erfarenheter och resor till Förintelsens minnesplatser. I bakgrunden visas elevernas film från Auschwitz-Birkenau. Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

Tack Malmö! Nästa stopp på turnén blir Hudiksvall och Hälsinglands Museum 4 februari 2023.

Medarrangörer och samarbetspartners för programmet i Malmö var Malmö Museer, Forum för levande historia, É Romani Glinda, Berättargruppen Förintelsens efterlevande, Romsk informations- och kunskapscenter (RIKC) och Malmö stads råd för den nationella minoriteten romer.