En röd ros liggande på en text från den romska nationalhymnen Gelem gelem. Foto: Forum för levande historia
  1. Startsida
  2. Nyheter
  3. Uppmärksamma Förintelsens minnesdag den 27 januari

Uppmärksamma Förintelsens minnesdag den 27 januari

Förintelsens minnesdag hedrar minnet av alla de som mördades. Den 27 januari uppmärksammas dagen runt om i Sverige. Du kan ta del av minnesceremonier på olika platser eller följa en del evenemang via livesändning. Här är några tips.

Forum för levande historias minnescermoni

Den 27 januari klockan 13–14 kan du följa minnesceremonin som Forum för levande historia livesänder.

I minnesceremonin medverkar bland annat Teodor Mutto, som överlevt nazisternas förintelsepolitik, samt Monica Rothschild Trollsås, Susanne Rothschild Lundin och Leon Nawrot, vars familjer drabbades av Förintelsen. Dessutom medverkar Forum för levande historias överintendent Petra Mårselius, jämställdhetsminister Paulina Brandberg och riksdagens talman Andreas Norlén. För musiken står accordeonisten Lisa Långbacka, violinisten Lisa Rydberg och Gary Graden. Konferencier är Amanda Glans.

É Romani Glinda bjuder in till minnesstund

På kvällen den 27 januari håller É Romani Glinda en minnesstund med konsert i Hedvig Eleonora kyrka. É Romani Glinda sätter fokus på romernas historia i relation till Förintelsen, ett av de två folk nazisterna ville utrota.

Förutom Katherine Hauptman från Sveriges museum om Förintelsen medverkar bland andra kulturminister Parisa Liljestrand, ambassadören och IHRA-ordföranden Ann Bernes, överintendent Petra Mårselius, diakon Erik Lundström, överlevande Teodor Mutto samt Fred Taikon och Mia Taikon från É Romani Glinda.

Programmet börjar klockan 18.00, med insläpp klockan 17.30.
Mer om minnesstunden, som även livesänds, hittar du här.

Hitta en aktivitet nära dig

Förintelsens minnesdag uppmärksammas över hela Sverige. I Forum för levande historias minneskalender kan du hitta en aktivitet som passar dig. Evenemang ordnas både på och i anslutning till minnesdagen den 27 januari.

Ljusspel på Historiska museets fasad

Sveriges museum om Förintelsen i samarbete med Historiska museet, Raoul Wallenberg Academy och World Jewish Congress visar ett ljusspel på Historiska museets fasad för att uppmärksamma Förintelsens minnesdag. Du kan se ljusspelet från torsdagen den 26 januari klockan 12.00 och fram till fredagen den 27 januari klockan 22.00. Ljusspelet visas på Narvavägen 13–17 i Stockholm.

Ljusspelet har tidigare visats på synagogan i Stockholm som en del i Nobel Week Lights 2022, i samarbete World Jewish Congress. Det är ett konstverk skapat av Smash Studio. Konstverket som heter Heroes väver samman abstrakt animation och en ljudupplevelse. Konstverket innehåller upplästa citat från Dag Hammarskjöld, Elie Wiesel och Raoul Wallenberg tillsammans med ljusanimationer som består av tusentals små upplysta ljuspunkter.

Ljusspel föreställande två personer under ett träd som integreras i fasaden. Under står texten #WeRemember
Konstverket Heroes av Smash Studio. Foto: Ashley Reed

Toppbild: En röd ros liggande på en text från den romska nationalhymnen Gelem gelem.
Foto: Forum för levande historia