1. Startsida
  2. Här är den visuella identiteten för Sveriges museum om Förintelsen

Här är den visuella identiteten för Sveriges museum om Förintelsen

I dag öppnar Sveriges museum om Förintelsen med digitala aktiviteter. Det nya museets visuella identitet har skapats i samarbete mellan museets grafiska formgivare och designstudion BankerWessel. Logotypen utgörs av en grafisk symbol formad som en våg.

– Museet ska fördjupa och bredda kunskaperna om Förintelsen med utgångspunkt i berättelser från överlevande med anknytning till Sverige. Vågen i logotypen kan även stå för S som i Sverige och markerar Förintelsens roll i Sveriges historia. Symbolen kan rymma både sorg och hopp men är också öppen för betraktarens egen tolkning, säger Katherine Hauptman, museichef för Sveriges museum om Förintelsen.

Bildmontage med logotyp Sveriges museum om Frintelsen Bild Ola Myrin Sveriges museum om FrintelsenSHM Fr publiceras i sammanhang som berr verksamheten p Sveriges museum om Frintelsen

Det är Charlotta Andersson, grafisk formgivare på Statens historiska museer, som tillsammans med Jonas Banker och Ida Wessel på designstudion BankerWessel har skapat museets identitet.

– Inspirationen till symbolen kommer från den stora andel människor som kom till Sverige via Öresund och Östersjön på flykt från nazisternas förtryck under 1930- och 1940-talen. Hav och svensk natur har även påverkat färgskalan i paletten, säger Charlotta Andersson, grafisk formgivare på Statens historiska museer.

Sveriges museum om Förintelsen öppnar digitalt den 16 juni, då lanseras museets webbplats. Museiverksamheten byggs upp successivt under flera år. Den första utställningen öppnar i juni nästa år i de nya lokalerna i Glashuset på Torsgatan i Stockholm.

– Vi har varit ett stöd i processen att skapa museets identitet och även arbetat kreativt med utformningen. Det här uppdraget har för oss inneburit ett helt nytt sätt att arbeta. Jag ser att det krävs ömsesidigt förtroende och mod för att kunna dela en kreativ process, säger Ida Wessel, Creative Director på BankerWessel.

Statens historiska museer fick hösten 2021 regeringens uppdrag att inrätta och bygga upp Sveriges museum om Förintelsen. Museet har till uppgift att bevara och föra vidare minnet av samt fördjupa kunskaperna om Förintelsen. En utgångspunkt är överlevande från Förintelsen med anknytning till Sverige och deras livsberättelser, liksom deras efterlevandes erfarenheter.

Besök museets webbplats:
www.museumforintelsen.se


För pressbilder, vänligen besök: https://news.cision.com/se/sveriges-museum-om-forintelsen

För ytterligare information, kontakta: Ulrika Mannberg, pressansvarig Statens historiska museer.
Telefon: 08-519 557 31 e-post:
ulrika.mannberg@shm.se

I myndigheten Statens historiska museer ingår Sveriges museum om Förintelsen, Ekonomiska museet – Kungliga myntkabinettet, Hallwylska museet, Historiska museet, Livrustkammaren, Skoklosters slott, Tumba bruksmuseum och uppdragsverksamheten Arkeologerna.

Sveriges museum om Förintelsen, Box 5428, 114 84 Stockholm, 08-519 556 00 www.museumforintelsen.se

Dokument & länkar

Pressmeddelande i pdf.

Museets logotyp mot bild på fångjacka och identitetshandling.

Fotograf: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.
Museets logotyp mot bild på fångjacka och identitetshandling. Kiwa Zyto har lånat ut föremålen till Sveriges museum om Förintelsen. Bildmontage: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM. Får publiceras i sammanhang som berör verksamheten på Sveriges museum om Förintelsen.

Bildmontage med logotyp, Sveriges museum om Förintelsen.

Fotograf: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.
Bildmontage med logotyp, Sveriges museum om Förintelsen. Bild: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM. Får publiceras i sammanhang som berör verksamheten på Sveriges museum om Förintelsen.

Logotyp för Sveriges museum om Förintelsen.

Det är Charlotta Andersson, grafisk formgivare på Statens historiska museer, som tillsammans med Jonas Banker och Ida Wessel på designstudion BankerWessel har skapat museets logotyp. Får publiceras i sammanhang som berör verksamheten på Sveriges museum om Förintelsen.

Glashuset på Torsgatan 19 i Stockholm.

Fotograf: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.
Glashuset med exempel på affischer från Sveriges museum om Förintelsen. Museets första utställning öppnar i lokalerna i juni nästa år. Bildmontage: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM. Får publiceras i sammanhang som berör verksamheten på Sveriges museum om Förintelsen.

Ida Wessel, Creative Director på designstudion BankerWessel (t.v), Charlotta Andersson, grafisk formgivare på Statens historiska museer (mitten) och Jonas Banker, Creative Director på BankerWessel (t.

Fotograf: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.
Den visuella identiteten för Sveriges museum om Förintelsen har skapats i samarbete mellan museets grafiska formgivare och designstudion BankerWessel. Foto: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM. Får publiceras i sammanhang som berör verksamheten på Sveriges museum om Förintelsen.

Katherine Hauptman, museichef för Sveriges museum om Förintelsen.

Fotograf: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.
Katherine Hauptman, museichef för Sveriges museum om Förintelsen. Foto: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM. Får publiceras i sammanhang som berör verksamheten på Sveriges museum om Förintelsen.