Johan Landgren, projektledare Forum för levande historia, Katherine Hauptman, museichef Sveriges museum om Förintelsen, och Petra Mårselius, överintendent på Forum för levande historia. Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.
  3. Insamlingen har överlämnats till museet

Forum för levande historia har överlämnat insamlingen till museet

Arbetet med att bygga upp samlingarna fortsätter i museets egen regi, samtidigt som ett urval av de insamlade föremålen tar plats i den första utställningen.

Sedan 2021 har Forum för levande historia haft i uppdrag att genomföra en första insamling till Sveriges museum om Förintelsen. Under hösten avslutades uppdraget och ett stort antal föremål och berättelser har nu överlämnats till Sveriges museum om Förintelsen. Arbetet med att bygga upp samlingarna fortsätter nu i egen regi.

I det omfattande materialet finns allt från brev, fotografier och dokument till en resväska samt textilier. Det insamlade materialet blir början på samlingen där delar kommer att visas i vår första utställning som öppnar i juni 2023.

– Vi kan inte bygga upp Sveriges museum om Förintelsen utan hjälp från engagerade privatpersoner, institutioner och organisationer. Därför vill vi rikta ett stort tack till Forum för levande historia och alla som bidragit med ovärderliga minnen, föremål och berättelser. Föremål och berättelser som avslöjar vidden av storskaliga folkmord, men också visar hur historien fortfarande påverkar vanliga människor och deras vardag, säger Katherine Hauptman, museichef Sveriges museum om Förintelsen.

Vill du bidra eller veta mer?

Ta reda på mer om museets samling.
Lyssna på ett inslag om insamlingsarbetet på Kulturnytt i P1, publicerad 19 oktober 2022.
Läs pressmeddelandet om överlämningen av föremål, publicerad 19 oktober 2022.