3. Vår Sverigeturné fortsätter

Vår Sverigeturné fortsätter

Efter vårt första stopp på Malmö Museer fortsätter vår Sverigeturné till fyra nya orter i vinter och vår, näst på tur är Hälsinglands museum. Syftet med turnén är att hitta lokala berättelser och föremål med koppling till Förintelsen.

Tillsammans med lokala aktörer vill Sveriges museum om Förintelsen hitta och lyfta de lokala berättelserna med koppling till Förintelsen. Samtidigt bjuder vi in dig som minns, och vill berätta. Antingen utifrån ett föremål, fotografi eller minne med anknytning till Förintelsen. Vi berättar också mer om hur du går till väga om du vill lämna ett föremål eller en berättelse till museets samling.

Nästa stopp på turnén är Hudiksvall den 4 februari. Utöver att diskutera insamling och bidrag ordnas ett program om interneringsläger i Hälsingland. Arrangör för programmet är Hälsinglands museum, Forum för levande historia och Sveriges museum om Förintelsen.

Kommande datum och platser

4 februari – Hälsinglands museum i Hudiksvall
15 mars – Värmlands museum i Karlstad
2 april – Jamtli i Östersund
22 april – Östergötlands museum i Linköping

Läraren Björn Westerström och eleverna Meilina Chau, Hannah Carlsson och Moa Ekentoft berättar om sina erfarenheter och resor till Förintelsens minnesplatser. I bakgrunden visas elevernas film från Auschwitz-Birkenau.
På Malmö Museer berättar läraren Björn Westerström och eleverna Meilina Chau, Hannah Carlsson och Moa Ekentoft om sina erfarenheter och resor till Förintelsens minnesplatser. I bakgrunden visas elevernas film från Auschwitz-Birkenau. Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

I december 2022 besökte Sveriges museum om Förintelsen Malmö Museer. I programmet lyftes bland annat olika perspektiv på Förintelsen i undervisningen. Här kan du läsa mer.

Hela turnén är ett samarbete mellan Sveriges museum om Förintelsen, Forum för levande historia, olika regionala museum, Föreningen Förintelsens Överlevande och É Romani Glinda.