Lär känna Elisabeth och Tobias

2. På gång
  3. Utställningar
  4. Digital utställning om Elisabeth och Tobias
Elisabeth Citrom och Tobias Rawet är överlevande från Förintelsen. De har deltagit i intervjuer där de svarat på runt 1 000 frågor var. I intervjuerna har de berättat om sina liv före, under och efter Förintelsen. Deras berättelser och svar har blivit en del av de interaktiva biografierna Dimensions in Testimony. Här på vår webbplats kan du ställa frågor till Elisabeth och Tobias som i ett samtal.

Vad vill du ställa en fråga till någon som överlevt Förintelsen? Känns det stort och svårt? Börja med att läsa lite mer om Elisabeth och Tobias. På vägen genom deras berättelser kanske du kommer på vilka frågor just du vill ställa.

Dimensions in Testimony

Installationen Dimensions in Testimony gör det möjligt att ställa frågor till Elisabeth och Tobias. Genom avancerad videoteknik passas dina frågor och deras svar ihop. Det gör att Elisabeth och Tobias kan ge dig svar direkt, precis som i ett samtal. Här kan du prata med Elisabeth och Tobias.

Dokumentationsmetoden är utvecklad av organisationen USC Shoah Foundation. De svenska intervjuerna är gjorda i samarbete med Judisk kultur i Sverige.

Dimensions in TestimonySM är utvecklat i samarbete med Illinois Holocaust Museum and Education Center, med teknologi från USC Institute for Creative Technologies och koncept av Conscience Display. Det är finansierat tillsammans med Pears Foundation, Louis. F. Smith, Melinda Goldrich och Andrea Cayton/Goldrich Family Foundation i minne av of Jona Goldrich, Illinois Holocaust Museum and Education Center och Genesis Philanthropy Group (R.A.). Också i samarbete med CANDLES Holocaust Museum and Education Center. Den svenska versionen av Dimensions in testimony är framtagen i samarbete med Judisk kultur i Sverige och testat i samarbete med Malmö museer, Malmö stad.