2. Skola
  3. Lärarhandledningar
  4. Lärarhandledning: 2 augusti 1944 – Den romska avdelningen i Auschwitz-Birkenau likvideras
LärarhandledningEn dag i historien

2 augusti 1944 – Den romska avdelningen i Auschwitz-Birkenau likvideras

De enskilda avsnitten (händelserna) i En dag i historien kan med fördel användas som diskussionsunderlag eller som fördjupningsuppgift i skolan när ni studerar Förintelsen och nazismens förbrytelser. Här finns lärarhandledning till avsnittet 2 augusti 1944 – Den romska avdelningen i Auschwitz-Birkenau likvideras.

När ni gemensamt, i grupp eller individuellt har tittat på ett avsnitt ur serien En dag i historien, kan ni sammanfatta den kunskap/information som ni har fått. Detta kan ni göra i helklass, gruppvis eller individuellt. För att fördjupa en eventuell diskussionen eller skapa ett fördjupningsarbete kring ämnet kan ni sedan använda er av de frågor som är kopplade till varje avsnitt. Till lärarhandledningen finns korta svar (facit) till frågorna. Lärare kan mejla skola@museumforintelsen.se för att få facit.

2 augusti 1944 – Den romska avdelningen i Auschwitz-Birkenau likvideras

• Vad hände i Auschwitz-Birkenau natten mellan den 2 och 3 augusti 1944? Och vad har händelsen fått för betydelse idag?
  • Vad gjorde det Rasbiologiska centret för studier och registrering av romer som inrättades i Nazityskland 1936?
  • Varför utfördes det ett folkmord på romer?
  • Vad kan menas med SS chefen Himmlers citat från 1938 “Den slutgiltiga lösningen för zigenarfrågan”?
  • Vad hände med de romer som transporteras till Auschwitz-Birkenau från och med våren 1943?
  • Hur mördades majoriteten av Europas romer under folkmordet på romer?
  • Varför kom det så få överlevande romer till Sverige med räddningsaktionerna som Sverige var delaktiga i under slutet av och efter kriget?
  • Varför är uppgiften om antalet mördade romer (220 000 – 500 000 personer) under Förintelsen så osäker?
  • Varför har folkmordet på romer under Förintelsen fått en så stor betydelse för europeiska romer idag?

Att undersöka vidare

• Varför skall man inte använda z-ordet när man benämner romer?
  • Varför tvångssteriliserades romer i Nazityskland?
  • Varför tog det så lång tid att erkänna det romska folkmordet under Förintelsen?

Tips på vidare läsning

Förföljelsen av romer under Förintelsen, artikel på Forum för levande historias webbplats.
Introduktion till folkmordet på romer, material på Eternal Echoes webbplats.
Reseguide Folkmordet på romer under Förintelsen, en guide till minnesplatser i Polen på Forum för levande historias webbplats.
Persecution of Roma (Gypsies) in prewar Germany, 1933–1939, artikel på United States Holocaust Memorial Museums webbplats.
Genocide of European Roma (Gypsies), 1939–1945, artikel på United States Holocaust Memorial Museums webbplats.

Se avsnittet om romernas sista natt

I avsnittet om romernas sista natt i Auschwitz förekommer z-ordet. Z-ordet är ett nedlåtande, kränkande och föråldrat sätt att benämna romer och skall inte användas som benämning på folkgruppen romer. När folkmordet på romerna genomfördes under andra världskriget använde förövarna begreppet som benämning på folkgruppen. I avsnittet används begreppet i ett historiskt syfte och som direktöversättning av förövarnas terminologi.

Den 2 augusti 1944 – Den romska avdelningen i Auschwitz-Birkenau likvideras

Medverkande: Universitetslektor Andrej Kotljarchuk, Historiska institutionen, Uppsala universitet.

Syntolkning: I avsnittet berättar universitetslektor Andrej Kotljarchuk om den 2 augusti 1944. Han berättar också om den raspolitik och diskriminering som drabbade både judar och romer.

Referenslista

Tidningsartiklar

Svenska Morgonbladet, “Zigenare i Tyskland får dela judarnas öde”, 1938

Norrskensflamman, “80 000 judar avlivades på en dag i Auschwitz", 02.10.1945

En dag i historien

Läs mer om händelsen den 2 augusti 1944

Här hittar du bilder och mer information om när den romska avdelningen i Auschwitz-Birkenau likvideras.

Deportation av tyska sinti och romer från staden Asperg, Tyskland. 22 maj 1940.