1. Startsida
  4. Lärarhandledning: 28 april 1945 – De vita bussarna anländer till Sverige
LärarhandledningEn dag i historien

28 april 1945 – De vita bussarna anländer till Sverige

De enskilda avsnitten (händelserna) i En dag i historien kan med fördel användas som diskussionsunderlag eller som fördjupningsuppgift i skolan när ni studerar Förintelsen och nazismens förbrytelser. Här finns lärarhandledning till avsnittet 28 april 1945 – De vita bussarna anländer till Sverige.

När ni gemensamt, i grupp eller individuellt har tittat på ett avsnitt ur serien En dag i historien, kan ni sammanfatta den kunskap/information som ni har fått. Detta kan ni göra i helklass, gruppvis eller individuellt. För att fördjupa en eventuell diskussionen eller skapa ett fördjupningsarbete kring ämnet kan ni sedan använda er av de frågor som är kopplade till varje avsnitt. Till lärarhandledningen finns korta svar (facit) till frågorna. Lärare kan mejla skola@museumforintelsen.se för att få facit.

28 april 1945 – De vita bussarna anländer till Sverige

• När inleddes räddningsaktionen vita bussarna?
  • Vad var syftet med vitabussaktionen?
  • Varför var vitabussaktionen ett farligt uppdrag?
  • Varför var det bra att de vita bussarna inte hade med sig fast föda till de befriade fångarna?
  • Vad hände den 8 maj 1945?
  • Varför var mötet mellan svensk sjukvårdspersonal och de tidigare lägerfångarna ibland problematiskt?
  • Vad gjorde räddningsaktionen vita bussarna så uppskattad både i Sverige och internationellt?

Att undersöka vidare

• Varför har räddningsaktionen de vita bussarna också utsatts för kritik?
  • Vilka andra räddningsaktioner var Sverige också delaktiga i efter andra världskrigets slut?
  • Vad hände med de före detta lägerfångarna när de kom till Sverige?
  • Hur många av flyktingarna valde att stanna i Sverige?

Tips på vidare läsning

De Vita bussarna, Malmö stads webbplats.
Räddningsaktionen Vita bussarna, artikel på Forum för levande historias webbplats.

28 april 1945 – De Vita bussarna anländer till Sverige

Medverkande: Professor Ulf Zander, Historiska institutionen, Lunds universitet.

Syntolkning: I avsnittet berättar professor Ulf Zander om den polsk-judiska överlevanden Estera Melchiors erfarenheter under Förintelsen och om räddningsaktionen med de vita bussarna.

Referenslista

Litteratur och museimaterial

Litteratur

Gösta Hallquist & Nilsson, Anita, Löjtnant Hallquists dagbok från en hjälpinsats med de vita bussarna i krigets Europa 1945. Malmö: Ed. Erikson, 1995.

Ingrid Lomfors, Blind fläck. Minne och glömska kring svenska Röda korsets hjälpinsats i Nazityskland 1945, Stockholm: Atlantis, 2005.

Sune Persson, "Vi åker till Sverige". De vita bussarna 1945, Rimbo: Fischer & Co, 2002

Ulf Zander, ”Swedish rescue operations during the Second World War. Accomplishments and aftermath”, The Holocaust as active memory. The past in the present, Marie Louise Seeberg, Irene Levin and Claudia Lenz (red), Farnham: Ashgate, 2013, s. 165-185.

Museimaterial

Att överleva – Röster från Ravensbrück, https://www.kulturen.com/utstallningar/att-overleva-roster-fran-ravensbruck/

Witnessing Genocide, https://www.ub.lu.se/hitta/digitala-samlingar/witnessing-genocide

En dag i historien

Läs mer om den 28 april 1945 – De vita bussarna anländer till Sverige

Här hittar du bilder och mer information.

Svenska Röda Korsets personal framför sina bussar.