2. Sveriges museum om Förintelsen besöker Jamtli i jakt på jämtländska berättelser

Sveriges museum om Förintelsen besöker Jamtli i jakt på jämtländska berättelser

Sveriges museum om Förintelsen besöker platser runt om i Sverige för att hitta okända berättelser och lokal historia med koppling till Sverige och Förintelsen. Söndagen den 2 april besöker museet Jamtli i Östersund. Besökarna kommer där att kunna diskutera eventuella bidrag till museet och ta del av ett program som lyfter lokal historia med koppling till Förintelsen.

Under stora delar av andra världskriget gränsade Jämtland till det av Nazityskland ockuperade Norge. På andra sidan gränsen sköts personer som ansågs ha kopplingar till motståndsrörelsen och judar deporterades till koncentrationsläger. Några lyckades fly över gränsen till Jämtland. Med sig bar de minnen och erfarenheter från nazisternas folkmord och brott mot mänskligheten.

Kanske har du en berättelse, ett föremål eller dokument som gör att vi kan lära oss lite mer om Sverige och Förintelsen? På Jamtli den 2 april kan du både bidra till historien med din berättelse och ta del av lokala historier och perspektiv.

– Vi vill vara hela Sveriges museum om Förintelsen och en viktig del av vårt uppdrag är att belysa fler och olika perspektiv på Förintelsen. Syftet med den här turnén är dels att bredda och utöka vår kunskap och samlingarna, dels att uppmärksamma lokal historia med koppling till Förintelsen, säger Katherine Hauptman, museichef för Sveriges museum om Förintelsen.

Förutom Jamtli och Jämtland kommer Sveriges museum om Förintelsen under våren 2023 också att besöka Östergötlands museum den 22 april. Vid dessa tillfällen finns personal på plats för att samtala kring bidrag till samlingarna samtidigt som det erbjuds ett program med fokus på lokal historia.

– Jamtli är tacksamma för samarbetet med Sveriges museum om Förintelsen, säger Olle Amelin, landsantikvarie, och fortsätter: Vi vill att dagen ska ge ett lokalt perspektiv om Förintelsen och hoppas att personer med minnen eller föremål besöker oss. Det är en viktig historia att fortsätta berätta.

Besöket på Jamtli den 2 april

Mellan klockan 11 och 16 kommer museets personal att finnas på plats på Jamtli för att diskutera föremål, fotografier, minnen och andra bidrag som du vill berätta om eller skänka.

Klockan 13-14.30 anordnas ett program om flykten från Norge som modereras av Marcel Rådström från Forum för levande historia.

Arrangörer för programmet är Sveriges museum om Förintelsen, Forum för levande historia och Jamtli. Evenemanget är kostnadsfritt och ingen föranmälan krävs.

Mer information om programmet hittar du här

Mer om hur vi bygger upp samlingarna och hur du kan bidra finns här.

Jämtlandsbesöket ingår i en turné som är ett samarbete mellan Sveriges museum om Förintelsen, Forum för levande historia, olika regionala museer, Föreningen Förintelsens Överlevande och É Romani Glinda.

Anton Wigbrand
Pressansvarig
anton.wigbrand@shm.se

Kontakt Jamtli: Malin Wolczynska, 1:e antikvarie och avdelningschef för Samlingar och Kulturhistoria, 063-15 01 22

85x215-8-9

Fotograf: Okänd/Stiftelsen Jamtlis fotosamlingar.
Transport med flyktingar som kommer till gränsen vid Gäddede i Jämtland 1945