2. Sveriges museum om Förintelsen besöker Linköping och efterlyser östgötska berättelser

Sveriges museum om Förintelsen besöker platser runt om i Sverige för att hitta okända berättelser och lokal historia med koppling till Sverige och Förintelsen. Lördagen den 22 april besöker museet Östergötlands museum i Linköping. Där kommer museibesökarna att kunna samtala kring eventuella bidrag till museet och ta del av ett program som lyfter lokal historia med koppling till Förintelsen.

I Östergötland och Doverstorp fanns Sveriges största flyktingläger under och efter andra världskriget. 1945 byggdes lägret snabbt om för att ta emot kvinnor som räddats från koncentrationslägren i Auschwitz, Ravensbrück och Bergen-Belsen. Vet du mer? Kanske har du en berättelse, ett föremål eller dokument som gör att vi kan lära oss lite mer om Sverige och Förintelsen?

På Östergötlands museum den 22 april kan du både bidra till historien med din berättelse och ta del av lokala historier och perspektiv.

– Vi vill vara hela Sveriges museum om Förintelsen och en viktig del av vårt uppdrag är att belysa fler och olika perspektiv på Förintelsen. Syftet med den här turnén är dels att bredda och utöka vår kunskap och samlingarna, dels att uppmärksamma lokal historia med koppling till Förintelsen, säger Katherine Hauptman, museichef för Sveriges museum om Förintelsen.

På plats kommer museets personal att kunna samtala kring bidrag till samlingarna samtidigt som det under eftermiddagen blir ett program med fokus på lokal historia. Ett program som tagits fram i samarbete med Forum för levande historia och Östergötlands museum.

Vi är glada för samarbetet med Sveriges museum om Förintelsen. Vi har fortfarande mycket att lära i frågor som rör historiebruk, tolerans och mänskliga rättigheter med utgångspunkt i Förintelsen, säger Olof Hermelin, museichef på Östergötlands museum.

Besöket på Östergötlands museum den 22 april

Mellan klockan 10 och 14 kommer personal från Sveriges museum om Förintelsen att finnas på plats på Östergötlands museum för att diskutera föremål, fotografier, minnen och andra bidrag.

Klockan 14 -16 anordnas ett program med temat Östergötland och Förintelsen. Anna Hellerstedt, lärare, författare och vice ordförande i Föreningen Doverstorps flyktingläger kommer att visa bilder och berättar om Doverstorpslägret – Sveriges största flyktingläger under och efter andra världskriget. Astrid Andersson Wretmark, präst, berättar sedan om Hanna Dahlgren, ett vittnesmål från Förintelsen. Därefter följer ett panelsamtal med Anna Hellerstedt, Astrid Andersson Wretmark och Björn Lilieblad, chef för avdelningen samling och konservering på Östergötlands museum. Moderator är Marcel Rådström, pedagog på Forum för levande historia.

Mer om besöket och vårt program hittar du här.

Mer information om hur vi bygger upp samlingarna och hur du kan bidra finns här.

Besöket i Östergötland ingår i en turné som är ett samarbete mellan Sveriges museum om Förintelsen, Forum för levande historia, olika regionala museer, Föreningen Förintelsens Överlevande och É Romani Glinda.

Anton Wigbrand
Pressansvarig