3. 85 år sedan Novemberpogromen

85 år sedan Novemberpogromen

Sachsenhausen minnesmärke
Minnesmärke vid Sachsenhausen. Under Novemberpogromen skickades 30 000 judiska män till koncentrationsläger, bland annat till Sachsenhausen. Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.
I år är det 85 år sedan Novemberpogromen, nazisternas våldsamheter mot judar som pågick 7–13 november och där våldshandlingarna var som mest intensiva natten den 9–10 november. Vi har i vår första utställning Sju liv och i projektet Förlorade röster tittat närmare på flera levnadsöden som direkt påverkades av Novemberpogromen.

I samband med Novemberpogromen greps 30 000 judiska män och skickades till koncentrationsläger. Bland dem Walter Brünn som skickades till Sachsenhausen och som vi berättar om i museets första utställning Sju liv.

Identifikationshandlingar tillhörande Walter och Lilli Brünn.
Identifikationshandlingar tillhörande Walter och Lilli Brünn. Foto: Ola Myrin, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

Läs om Walter Brünn

Ytterligare tre av dessa 30 000 judiska män som drabbades var Hertha Heymans make Wilhelm Heyman, som även han skickades till Sachsenhausen, samt Herbert Pinkus och hans lillebror Günther som sattes i Buchenwald.

Nya synagogan i Stettin, förstörd 9 nov. 1938
Nya synagogan i Stettin, förstörd 9 nov. 1938. Foto: Wikimedia Commons/Public Domain.

Hertha Heyman och Pinkus Herbert överlevde Förintelsen och kom till Sverige efter andra världskrigets slut 1945, men dog kort efter ankomsten. I projektet Förlorade röster kan du läsa mer om Hertha och Pinkus samt deras respektive familjemedlemmar och vad som hände dem.

Läs om Herta Heyman
Läs om Herbert Pinkus