Gatuvy på entrén till Torsgatan 19.
  3. Årskrönika 2022

Årskrönika 2022

Vi sammanfattar det allra första året för Sveriges museum om Förintelsen. Det blir ett axplock ur verksamheten med tillbakablickar på invigningen, det digitala utbudet och samarbeten innan vi blickar mot 2023.

Museichef Katherine Hauptman tillträdde i februari och formellt inrättades Sveriges museum om Förintelsen den 1 juli 2022, men redan den 16 juni hölls en invigning av museet. Samma dag lanserades museets visuella identitet och webbplats. På invigningen och under sommaren visades en miniutställningHistoriska museet med ett första urval ur museets samling.

Publik på invigningen av Sveriges museum om Förintelsen.
Den 16 juni invigdes Sveriges museum om Förintelsen. På bilden syns bland andra Tobias Rawet, överlevande från Förintelsen, i mitten och bakom honom Jeanette Gustafsdotter (S), tidigare kultur- och demokratiminister, Anna Ekström (S), tidigare utbildningsminister och Stefan Löven (S), tidigare statsminister. Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

Sveriges museum om Förintelsen bevarar och för vidare minnet av samt fördjupar och breddar kunskaperna om Förintelsen. En utgångspunkt för museet är överlevande från Förintelsen med anknytning till Sverige. Både på webbplatsen och i museets sociala medie-kanaler lyfter vi berättelser, föremål och händelser med koppling till Sverige och Förintelsen.

Elisabeth Citrom och Tobias Rawets biografier

Elisabeth Citrom och Tobias Rawet, båda överlevande från Förintelsen, har medverkat med sina biografier till Dimensions in Testimony. Det är interaktiva biografier som möjliggör att elever och lärare kan ställa frågor till Elisabeth och Tobias och får svar på sådant de själva funderar över, direkt i klassrummet.

De två svenskpråkiga biografierna, med Elisabeth och Tobias, lanserades i juni på museets webbplats. Läs mer om projektet Dimensions in Testimony här, eller ställ en fråga till Elisabeth eller Tobias nedan.

Elisabeth Citrom

Elisabeth, överlevande från Förintelsen, har medverkat i den svenskpråkiga Dimensions in Testimony.

Porträtt på Elisabeth Citrom, överlevande från Förintelsen.
Foto: Erik Lernestål, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

Museets programverksamhet och samling

Under hösten startade vi programverksamheten, bland annat genom ett samarbete med Judisk kultur i Sverige som inkluderade författarsamtal. I november publicerade vi första delen av vår serie En dag i historien, som en del i vårt digitala programutbud med filmade föreläsningar.

Sedan 2021 har Forum för levande historia haft ett insamlingsuppdrag för museets räkning. I oktober i år avslutades uppdraget och samlingen övergick till Sveriges museum om Förintelsen. Genom insamlingen fick vi in allt från dokument och dagböcker till en resväska och textilier.

Nu fortsätter insamlingsarbetet i egen regi för museet, samtidigt som många av föremålen i samlingen blir en del av den första utställningen.

Lieselotte Jacks

Porträttet är en detalj från Lieselottes identifikationshandling.

Ärendenummer: 89

Vykort

Ett av de vykort som Lieselotte fick från sin familj.

Brev sparade av Liselotte Jacks.

Vi åkte på Sverigeturné

Som en del i det fortsatta arbetet med insamling av nya föremål och berättelser påbörjade vi i december en Sverigeturné. Syftet med turnén är att hitta okända berättelser, bygga upp museets samlingar och samtidigt lyfta lokal historia med koppling till Sverige och Förintelsen. Vi började i Malmö och fortsätter 2023 med stopp bland annat i Jämtland och Östergötland.

Bilden visar en person som med en mobil fotar dokument på ett bord.
Museets intendent går igenom dokument i Malmö. Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

Museet flyttade in på Torsgatan 19

Under hösten har museet succesivt flyttat in på Torsgatan 19 i Stockholm och där hittar ni Sveriges museum om Förintelsen de kommande åren.

Modernt hus med glasfasad i fem våningar.

Museilokalerna

Just nu pågår arbetet med museets första utställning för fullt. Här syns en del av museets lokaler.

Sveriges museum om Förintelsens tillfälliga lokaler på Torsgatan 19.
Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

Lärarträff för hela landet

I november höll vi vår första lärarträff. Lärare från hela landet besökte oss på Torsgatan eller deltog digitalt. Det blev en kväll där vi fick berätta mer om museet och vår skolverksamhet, men också ett tillfälle att själva lära oss mer om vilka behov som finns för lärare. Elever och lärare är en viktig målgrupp för museet och vi vill ha en nära dialog för att kunna vara en resurs för skolor i hela landet.

Två personer håller i en presentation för en grupp åhörare.
Under lärarträffen visade museets personal Dimensions in Testimony. Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen/SHM.

2023 – vi öppnar utställning på Torsgatan 19

Vi vill rikta ett stort tack till alla de som bidragit till museet under det första året – överlevande, efterlevande, givare, samarbetspartners och medarrangörer, forskare och experter, samt lärare och elever. Nu blickar vi mot 2023 och fortsätter vår programverksamhet. Vi ser fram emot att välkomna alla till vår första utställning som öppnar på Torsgatan 19 i juni 2023.

Toppbild: Entrén till Sveriges museum om Förintelsen på Torsgatan 19 i Stockholm. Foto: Jens Mohr, Sveriges museum om Förintelsen/SHM (CC BY).