Stadsvandringar i det judiska Stockholm

En person på motorcykel åker genom Gamla stan.
I denna kurs får du under åtta tillfällen 2024 ta del av olika stadsvandringar om det judiska Stockholm. I kursen ingår visning av Judiska museet samt Sveriges museum om Förintelsen och föreläsningar. Sista ansökningsdag är 30 november 2023.

Kursen organiseras av Paideia folkhögskola och Judiska museet i Stockholm i samarbete med Sveriges museum om Förintelsen och Judiska Församlingen i Stockholm. Lärare: Carl Henrik Carlsson, Marcus Rist och Angelica Ruckstuhl.

Kursens innehåll

Kursstart är onsdagen den 20 mars och kursen omfattar 8 tillfällen.

Introduktion

Kursen inleds med en introduktion och ett besök på Judiska museet i Stockholm.

Föreläsningar

Under två föreläsningstillfällen får du veta mer om judarnas historia i Sverige. Föreläsare är historikern Carl Henrik Carlsson.

Stadsvandringar

Under fyra stadsvandringar på Stockholms gator lär du känna det judiska Stockholm. Här kan du läsa lite kort om varje om varje stadsvandring.

Stadsvandring genom Gamla stans judiska historia

Mer än blodbad och kungar – här låter vi gatorna och gränderna i Gamla stan berätta om den tidiga svensk-judiska historien och några av de allra första judarna!

Ansök senast 30 november 2023

Följ med på stadsvandringar i det judiska Stockholm, föreläsningar och visning av Judiska museet och Sveriges museum om Förintelsen.

En person på motorcykel åker genom Gamla stan.
Foto: Anna Riwkin-Brick.

Norrbro och frihetens århundrade

Hör om förändringarna i 1800-talets Sverige som ledde fram till judarnas medborgerliga och politiska rättigheter!

Det ortodoxa Södermalm

Stadsdelen Södermalm har en rik judisk historia! Judarna som kom till Stockholm från östra Europa från 1860-talet fram till första världskriget fick ofta hjälp att skaffa sig platser för gemenskap av redan etablerade judar.

Förlorade röster

På Norra judiska begravningsplatsen i Stockholm finns små, enkla gravar över de judar som överlevde Förintelsen, men dog kort efter ankomsten till Sverige. Vilka var de och vad går att berätta om deras liv?

Vandringen är en del av projektet Förlorade röster.

Detta tillfälle avslutas med en visning av Sveriges museum om Förintelsen.

Medverkande: Angelica Ruckstuhl, museipedagog vid Sveriges museum om Förintelsen.

Besök på två museer

Sveriges museum om Förintelsen

Efter vandringen Förlorade röster ges en visning av Sveriges museum om Förintelsen.

Judiska museet

Kursen avslutas med att gruppen träffas för summering på Judiska museet.

Anmälan och praktisk information

• Kostnad: 600 kronor och betalas via faktura
  • Sista ansökningsdag: 30 november 2023
  • Kursstart: 20 mars 2024

All information om kursen och ansökan hittar du här

Toppbild: Bild: JUDF00474: Själagårdsgatan 19 i Gamla stan (i dag Judiska museet) Foto: Anna Riwkin-Brick.