Lärarhandledningar
På denna sida hittar du lärarhandledningar och elevuppgifter som du kan använda i klassrummet. Materialet kan också användas för att förbereda, alternativt följa upp, ett besök på Sveriges museum om Förintelsen.
Lärarhandledningarna är skrivna för att passa undervisningen i högstadium och gymnasium.
Att arbeta med Förintelsen
När ni arbetar med Förintelsen kan det vara till hjälp att använda en modell som generellt visar de faser som beskriver den kronologiska utvecklingen som ledde fram till Förintelsen. Följande fem faser är en förenkling baserad på Raul Hillbergs modell (Destruction of the European Jews):
Förintelsens fem faser
- Identifikation: Identifiering av judarna var baserad på tidigare generationers tillhörighet till judiska församlingar.
- Segregation: Judarna blev särskilda från den övriga befolkningen, de blev berövade på sina medborgerliga rättigheter, deras egendom blev beslagtagen och de blev fråntagna möjligheterna att försörja sig. Segregationen av judarna i Tyskland ägde rum successivt från och med det nazistiska maktövertagandet 1933.
- Koncentration: Nazisterna samlade ihop judarna och förde dem till getton på ockuperad mark. Koncentrationen av judarna i ghetton började efter krigsutbrottet.
- Deportation: Judarna blev transporterade till koncentrations- och förintelseläger. Deportationen av judarna till förintelseläger påbörjades under hösten 1941.
- Förintelse: Judarna blev utrotade genom ett systematiskt mördande.
Modellen ger en övergripande bild av hur Förintelsen genomfördes och förklarar inte varför Förintelsen sker och inte heller hur en fas leder till en annan. När man studerar Förintelsen genom masskjutningar (holocaust by bullets) går inte modellen att applicera eftersom offren hämtades direkt i de byar och städer där de bodde och transporterades till en massavrättningsplats i nära anslutning till boplatsen. Dessa offer gick aldrig igenom faserna 2–4 enligt modellen, utan sköts (förintades) i direkt anslutning till identifikationen.