Minnesdagen för Förintelsens romska offer 2 augusti 2024

Den 2 augusti är det 80 år sedan SS likviderade den romska avdelningen i Auschwitz-Birkenau. Denna dag markerar också minnesdagen för folkmordet på romer under Förintelsen.

I år uppmärksammar vi minnesdagen tillsammans med Sveriges Internationella Roma Filmfestival och Stockholms stad. Vi gör det genom program på museet och en ceremoni på Raoul Wallenbergs torg i Stockholm. Hos Forum för levande historia hittar du fler program.

Program 2024

I samarbete med Sveriges Internationella Roma Filmfestival och Stockholms stad. Kostnadsfritt.

12.00 och 14.00 – Specialvisning

Gå med på en specialvisning och lär dig mer om romer under Förintelsen. Visningen hålls klockan 12.00 och 14.00. Begränsat antal platser, anmäl ditt intresse i entrén.

14.00 – Minnesceremoni

Varmt välkommen att delta vid minnestund och ljuständning på Raoul Wallenbergs torg i Stockholm. Under ceremonin deltar bland andra kulturminister Parisa Liljestrand.

Plats Raoul Wallenbergs torg, Stockholm.

15.30 – Program

Lär dig mer om vad som hände den 2 augusti i den romska avdelningen i Auschwitz-Birkenau. Begränsat antal platser, anmäl ditt intresse i entrén.

16.00 – Mingel

Välkommen på efterföljande mingel i museets lounge klockan 16–17. Begränsat antal platser, anmäl ditt intresse i entrén.

Läs mer i kalendariet

Den 2 augusti 1944 hade SS-ledningen i koncentrations- och förintelselägret Auschwitz-Birkenau bestämt att den romska avdelningen skulle likvideras. Natten mellan den 2 och 3 augusti fördes de sista cirka 4 300 romerna till gaskammare nummer 5 och mördades. Den romska avdelningen upphörde därmed att existera den 2 augusti 1944. Sedan 2015 är den 2 augusti officiell minnesdag i EU.

Behöver du information om folkmordet på romer eller hur du kan uppmärksamma minnesdagen för Förintelsens romska offer? Kontakta oss gärna på info@museumforintelsen.se.

Kommande utställning

Just nu pågår arbetet med en utställning om romer och Förintelsen som ska öppna i slutet av året. Utställningen handlar om motstånd, mod och folkmord. Om romer som kommit till Sverige med sina erfarenheter och om Sveriges agerade mot romer under och efter andra världskriget samt om den långa vägen till ett erkännande av nazisternas folkmord på romer.

Den 16 maj ordnades ett program om romernas motstånd i Auschwitz-Birkenau, under programtillfället berättade museet även mer om den kommande utställningen.

Bilden är ett porträtt på Sofia Taikon, en av få romer som kom till Sverige 1945 i samband med de svenska räddningsaktionerna. Fram till 1954 fanns ett svenskt inreseförbud för romer.

Porträtt på Sofia Taikon.
Foto: John Kjellström, Svenska Dagbladet 1954, Stadsmuseet i Stockholm.

Hanna Dimitri (Brezinska)

Hanna kom till Sverige 1945 som en av få romer och som överlevande efter folkmordet på romer. I utställningen Sju liv berättas mer och Hanna och hennes släktingar som inte överlevde folkmordet på romer.

Hanna Dimitri (Brezinska) och ikonbild

Lär dig mer

Deportation av tyska sinti och romer från staden Asperg, Tyskland. 22 maj 1940.
Foto: Okänd fotograf. Bundesarchiv. Wikimedia Commons, Creative Commons.

Den 2 augusti 1944 – Den romska avdelningen i Auschwitz-Birkenau likvideras

Den 2–3 augusti 1944 kom att bli romernas sista natt i Auschwitz-Birkenau. Sedan 2015 är den 2 augusti en officiell minnesdag i EU för folkmordet på romer under Förintelsen.